Dret d'iniciativa ciutadana

En el marc del Reglament regulador de les Institucions de la participança i de la gestió de conflictes de l'Ajuntament de Girona, la iniciativa ciutadana permet a qualsevol persona promoure accions o activitats municipals en àmbits de competència municipal. No s'inclouen les iniciatives de caràcter tributari o de preus públics i aquelles que han estat objecte d'un altre procés participatiu en alguna de les seves fases.

A sota del botó Comença trobareu l'enllaç de Més informació on podreu consultar més detalls del tràmit.

En termini
Requisits previs

Poden exercir el Dret d'iniciativa ciutadana:

  • Els veïns/veïnes de Girona, amb capacitat d'obrar davant de les administracions públiques, que agrupats representin l'1% dels empadronats majors de 16 anys.
  • Les entitats que figurin inscrites al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes i representin el 10% de les associacions inscrites.
  • Tres Consells Municipals de l'Ajuntament de Girona que ho hagin aprovat per consens.
  • Les Taules Territorials de l'Ajuntament de Girona, per acord adoptat per consens.
Documentació a aportar

El procediment s’iniciarà mitjançant la presentació davant el Registre de l’Ajuntament de Girona d’un escrit que contindrà:

  1. El text de la iniciativa concreta en què es proposa l’actuació en una matèria de competència municipal o el text de la proposta dirigida a promoure l’aprovació d’una disposició municipal.
  2. A la iniciativa caldrà adjuntar també una ponència, projecte o memòria justificativa de la proposta.
  3. Amb la documentació abans esmentada cal aportar la documentació per justificar la personalitat dels peticionaris, ja siguin persones físiques o associacions.

En cas que ho sol·liciti el 10% d'entitat o associacions inscrites al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes i quan el Dret de proposta suposi una modificació pressupostària:

  • Certificació de l’acord de la junta directiva o junta rectora de les associacions on s'aprova la sol·licitud de la proposta, si els estatuts corresponents així ho permeten.
Descripció

La iniciativa ciutadana permet a qualsevol persona promoure accions o activitats municipals en àmbits de competència municipal. No s’inclouen les iniciatives de caràcter tributari o de preus públics, aquells que estan aprovats i són vigents i els que han estat objecte d’un altre procés participatiu en alguna de les seves fases. Sense cap ànim d’exhaustivitat podríem preveure el caràcter de les següents iniciatives:

  1. Iniciativa administrativa. El dret a sol·licitar de l’Ajuntament que dugui a terme determinades activitats d’interès públic no lucratives, comprometent-se els sol·licitants a aportar mitjans econòmics, béns, drets o treball personal.
  2. Iniciativa normativa. El dret a proposar a l’Ajuntament l’anàlisi i estudi d’un assumpte concret i, conseqüentment, la necessitat d’aprovació d’una disposició o ordenança municipal, que modifiqui les existents o n’instauri de noves.
  3. Iniciativa política. El dret a proposar assumptes de competència municipal a incloure a l’ordre del dia del Ple corporatiu.
  4. Iniciativa de consulta. El dret a sol·licitar l’Ajuntament la tramitació d’ofici d’una Consulta Popular segons la legislació vigent.
  5. Iniciativa urbanística. A l’empara de l’art. 8 del Decret Legislatiu 1/2005 de 26 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’urbanisme, el dret a proposar iniciatives en els processos urbanístics de planejament i de gestió.
Qui el pot demanar
  • Els veïns/veïnes de Girona, amb capacitat d'obrar davant de les administracions públiques, que agrupats representin l'1% dels empadronats majors de 16 anys.
    Quan en una iniciativa figurin un col·lectiu de persones, les notificacions per part de l’Administració municipal s’efectuaran amb el representant que expressament s’hagi assenyalat, i si no n’hi ha, amb el que aparegui en primer terme.
  • Les entitats que figurin inscrites al Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes i representin el 10% de les associacions inscrites.
    Per tal d’exercir el Dret d’Iniciativa Ciutadana les associacions hauran d’aportar l’aprovació de la proposta, mitjançant la certificació de l’acord de la junta directiva o junta rectora, si els estatuts corresponents així ho permeten.
  • Tres Consells Municipals de l'Ajuntament de Girona que ho hagin aprovat per consens.
  • Les Taules Territorials de l'Ajuntament de Girona, per acord adoptat per consens.
Canals de tramitació
Electrònic / Presencial / Correu postal
Descarregar la sol·licitud per a tramitació presencial
Termini de Resolució

L’acusament de recepció es farà dins dels 10 dies hàbils següents d’ençà de la recepció de la iniciativa al Registre Municipal.

Quan l’Ajuntament rebi la iniciativa ciutadana, se sotmetrà a informació pública, a través dels mitjans habituals, durant 30 dies. L’Ajuntament també farà publicitat d’aquesta exposició a través dels mitjans propis i aliens que consideri oportuns amb la finalitat de ferla conèixer, prèvia verificació de la legalitat de les dades.

Un cop passat el tràmit d’exposició pública, la iniciativa serà sotmesa a la consideració de la Comissió Informativa corresponent o l’òrgan pertinent, perquè n’examini el contingut en funció de la seva viabilitat tècnica o pressupostària, si escau. Aquesta Comissió Informativa podrà tenir el caràcter de pública.

El dia de la presa en consideració de la iniciativa per la Comissió Informativa, el representant dels peticionaris podrà explicar i defensar la seva iniciativa davant dels membres de la Comissió, a petició d’aquesta o a iniciativa pròpia. La Comissió Informativa passarà el seu dictamen a la Junta de Govern Local, que resoldrà.

En el supòsit que no sigui admesa la iniciativa ciutadana, la Junta de Govern Local o l’òrgan corresponent haurà d’argumentar-ho amb un escrit motivat que justifiqui la negativa.

En el supòsit de l’acceptació favorable de l’òrgan pertinent o de la Junta de Govern Local, la iniciativa ciutadana serà presentada al Ple municipal, si s’escau, per a la seva aprovació.

Segons el caràcter de la iniciativa ciutadana l’aprovació pel Ple municipal suposarà també l’aprovació de la modificació pressupostària pertinent, i se seguiran els tràmits reglamentaris habituals fins a la seva definitiva aprovació.

Silenci administratiu
Positiu.
Informació bàsica sobre protecció de dades:

En compliment del previst a l’article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, en relació amb l’establert a l’article 13 del Reglament General de Protecció de dades , l’informem que les seves dades són necessàries per a la gestió del tràmit o prestació del servei que esteu realitzant.

Al respecte, s’indica que Ajuntament de Girona és el responsable del tractament d’aquestes dades personals, que conservarà de conformitat amb les disposicions legals i reglamentàries aplicables en cada cas. 

Així mateix s’informa de la possibilitat d’exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió, oposició i  limitació mitjançant la remissió d’un escrit dirigit per mitjans electrònics (ajuntamentinforma@ajgirona.cat), o en format paper, ja sigui presencialment o per correu postal a l’adreça següent: Pl. del Vi, 1, 17004, Girona, (Girona)

Per a més informació, consulti la nostra política de privacitat
Actualitzat el 14/11/2023

Autònoms i empreses

Assistent de tràmits per negocis Assistent de tràmits per negocis
Conèixer tots els tràmits necessaris del vostre negoci ara serà més senzill amb l'assistent d'activitats econòmiques.
Presenteu una factura Presenteu una factura
Sou proveïdor d'aquest ens? Doncs, recordeu que heu d'enviar les factures electrònicament.
Presenteu una licitació Presenteu una licitació
Consulteu i presenteu-vos a les licitacions en curs d'aquest ens.
Canal empresa (FUE) Canal empresa (FUE)
Teniu o voleu obrir un negoci? Tramiteu des d'un únic lloc amb les diferents administracions.