Dret de petició

En el marc del Reglament regulador de les Institucions de la participança i de la gestió de conflictes de l'Ajuntament de Girona, s’entén per Dret de Petició el dret que permet a qualsevol veí/veïna formular sol·licituds sobre qualsevol matèria que afecti competències municipals, dins els interessos legítims, excepte aquells assumptes pels quals ja existeixi un procediment específic.

El Dret de Petició el pot exercir qualsevol persona física o jurídica, veí/veïna de Girona major de 16 anys, independentment de la seva nacionalitat, davant l’Administració municipal.

A sota del botó Comença trobareu l'enllaç de Més informació on podreu consultar més detalls del tràmit.

En termini
Requisits previs

Les peticions es formalitzaran per escrit a través de qualsevol mitjà, inclòs el telemàtic, amb la signatura electrònica.

L’escrit de petició inclourà necessàriament la identitat del sol·licitant, el sexe, el domicili o mitjà escollit per rebre notificacions i l’objecte de la petició.

L’escrit de petició, juntament amb la documentació que s’hi adjunti, s’ha de presentar, pels canals ordinaris de l’Ajuntament, a les dependències municipals.

En l’escrit de petició es garantirà la confidencialitat de les dades personals conforme a la legalitat vigent.

La petició ha d’incloure el destinatari de la sol·licitud.

Descripció

En el marc del Reglament regulador de les Institucions de la participança i de la gestió de conflictes de l'Ajuntament de Girona, s’entén per Dret de Petició el dret que permet a qualsevol veí/veïna formular sol·licituds sobre qualsevol matèria que afecti competències municipals, dins els interessos legítims, excepte aquells assumptes pels quals ja existeixi un procediment específic.

L’article 29 de la Constitució espanyola de 1978, en el marc d’un estat social i democràtic de dret, reconeix, amb caràcter de dret fonamental el Dret de Petició, i li dona la mateixa protecció que a la resta de drets fonamentals, per la via de l’art. 53.2 de la mateixa Constitució (és, per tant, un dret susceptible fins i tot de recurs d’empara davant el Tribunal Constitucional).

Aquest dret fonamental ha estat desenvolupat mitjançant la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, i el Decret de la Generalitat de Catalunya 21/2003, de 21 de gener, pel qual s’estableix el procediment per fer efectiu el Dret de Petició davant les administracions públiques catalanes.

En el present reglament es regula, dins l’àmbit municipal i a l’empara de la legislació anteriorment esmentada, el Dret de Petició com a mecanisme bàsic de participació dels ciutadans en els afers públics, el procediment del qual cal seguir quan les peticions s’adrecen a l’Administració municipal, desenvolupant aspectes d’aquest procediment i tenint presents les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies per tal d’exercir aquest dret.

Qui el pot demanar
El Dret de Petició el pot exercir qualsevol persona física o jurídica, veí/veïna de Girona major de 16 anys, independentment de la seva nacionalitat, davant l’Administració municipal.
Canals de tramitació
Electrònic / Presencial / Correu postal
Descarregar la sol·licitud per a tramitació presencial
Termini de Resolució

L’Ajuntament farà l’acusament de recepció en el termini màxim de 10 dies hàbils.

En el supòsit d’admissió de la petició, l’òrgan competent ha de respondre i notificar la resposta en el termini màxim de 3 mesos a comptar des de la data de la presentació de la petició. L’òrgan competent per resoldre, sempre que ho consideri oportú, pot convocar els peticionaris en audiència específica.

En el supòsit de la inadmissió de la petició, l’òrgan competent, en els supòsits previstos legalment, n’ha de declarar la inadmissibilitat de manera motivada, la qual cosa ha de comunicar als interessats dins els 45 dies hàbils des de la seva presentació. Tant en el cas de silenci de l’Administració com en el cas d’inadmissibilitat de la petició, l’interessat podrà, sens perjudici dels recursos jurisdiccionals recollits en el següent article, presentar novament la seva petició davant el Tribunal Local d’Arbitratge.

Silenci administratiu

Negatiu.

Sens perjudici de l’obligació que té l’Administració de contestar les peticions rebudes, d’acord amb el que preveu l’art. 11 de la Llei 4/2001, de 12 de novembre, de regulació del Dret de Petició, el transcurs del termini a què fa referència l’article anterior no comporta l’estimació per silenci de la petició.

Normativa del silenci administratiu

Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del Dret de Petició.

Vies de reclamació

RECURSOS

El Dret de Petició és susceptible de tutela judicial mitjançant les vies establertes a l’art. 53.2 de la Constitució Espanyola, això és, davant els tribunals ordinaris, en un procediment basat en els principis de preferència i sumarietat i, en el seu cas, davant el Tribunal Constitucional, a través d’un recurs d’empara.

Poden ser objecte de recurs contenciós administratiu, mitjançant el procediment de protecció jurisdiccional dels drets fonamentals de les persones, segons l’art. 114 i següents de la jurisdicció contenciosa administrativa:

  1. La declaració d’inadmissibilitat de la petició.
  2. No respondre dins el termini establert en el present reglament.
  3. La manca de resposta d’algun dels requisits mínims de l’art. 11 de la Llei orgànica 4/01 de 12 de novembre.
Informació bàsica sobre protecció de dades:

En compliment del previst a l’article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, en relació amb l’establert a l’article 13 del Reglament General de Protecció de dades , l’informem que les seves dades són necessàries per a la gestió del tràmit o prestació del servei que esteu realitzant.

Al respecte, s’indica que Ajuntament de Girona és el responsable del tractament d’aquestes dades personals, que conservarà de conformitat amb les disposicions legals i reglamentàries aplicables en cada cas. 

Així mateix s’informa de la possibilitat d’exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió, oposició i  limitació mitjançant la remissió d’un escrit dirigit per mitjans electrònics (ajuntamentinforma@ajgirona.cat), o en format paper, ja sigui presencialment o per correu postal a l’adreça següent: Pl. del Vi, 1, 17004, Girona, (Girona)

Per a més informació, consulti la nostra política de privacitat
Actualitzat el 09/11/2023

Autònoms i empreses

Assistent de tràmits per negocis Assistent de tràmits per negocis
Conèixer tots els tràmits necessaris del vostre negoci ara serà més senzill amb l'assistent d'activitats econòmiques.
Presenteu una factura Presenteu una factura
Sou proveïdor d'aquest ens? Doncs, recordeu que heu d'enviar les factures electrònicament.
Presenteu una licitació Presenteu una licitació
Consulteu i presenteu-vos a les licitacions en curs d'aquest ens.
Canal empresa (FUE) Canal empresa (FUE)
Teniu o voleu obrir un negoci? Tramiteu des d'un únic lloc amb les diferents administracions.